Grant Thornton, sponsor Sterkste Schakel: “We houden genomineerden een spiegel voor”

17-03-2016

Grant Thornton is al zeven jaar sponsor van de Sterkste Schakel. Namens de accountantsorganisatie zijn Irma van Seeters en Fred Stroombergen jurylid en leggen ze bedrijfsbezoeken af. Ook Ron Hogenboom, partner bij Grant Thornton in Leiden, was een aantal jaren jurylid. Een interview met Fred en Ron.

Hoe ervaren de deelnemers aan de Sterkste Schakel de jurybezoeken?
Fred: “Over het algemeen zijn ze best zenuwachtig. Ze weten niet wat ze kunnen verwachten en geven zich bloot aan
onbekende juryleden. Maar wat je vooral ziet, is trots. Graag laten de deelnemers hun bedrijf zien.”

Welke bezoeken staan jullie het meest bij?
Ron: “Voor mij is het al langer geleden dat ik jurybezoeken aflegde. De ondernemers die ik heb gesproken waren enthousiast, waardoor de gesprekken altijd uitliepen. Ik herinner me dat ik bij Bron Drukwerkveredeling in Valkenburg ben geweest, het bedrijf van Guus Kil, nu jurycoördinator van de Sterkste Schakel. Wat je ziet, is dat veel deelnemers ook na de verkiezing onderdeel blijven van het netwerk.”

Fred: “Bij mij komt het bezoek aan de Tandheelkundige Centra van Cor Jongejan in Alphen aan den Rijn bovendrijven, de winnaar van 2012: een tandartspraktijk met zo’n honderd medewerkers. Wat me is bijgebleven, is dat een tandarts tegelijkertijd ook een goede ondernemer kan zijn. Heel indrukwekkend.”

Wat hebben deelnemers aan de Sterkste Schakel?
Fred: “Het begint met het leggen van nuttige contacten. Maar wat ook vaak een eye-opener is, zijn de speeddate-sessies, met deelnemers die zich in een paar minuten tijd moeten presenteren. Veelal opent dat de ogen van de kandidaten. Dat is leerzaam en je wordt je bewust van je sterke en minder sterke punten. Het succes van de Sterkste Schakel is duidelijk. Het is een mooi evenement met elk jaar een goede mix van bedrijven die erkenning krijgen voor hun klantgerichtheid. Daar wil je graag bijhoren.”

Waarom ondersteunt Grant Thornton de Sterkste Schakel?
Ron: “Het is een goed concept. Zowel bij de Sterkste Schakel als bij ons gaat het om de klant. Bij allebei is dat erin geramd. Iedereen zegt dat hij klantgericht is, maar voor een dienstverlener geldt dat in het bijzonder. Grant Thornton is een landelijke organisatie met veel specialismen op allerlei gebied. Dankzij onze regionale aanwezigheid midden in het verzorgingsgebied van Rijnstreek Business zijn we dichtbij en kunnen we op een persoonlijke manier advies geven. Dat is heel essentieel.”

Fred: “Dankzij de Sterkste Schakel en ons lidmaatschap van de Kring Sterkste Schakel voeren we waardevolle gesprekken met ondernemers. We houden een spiegel voor en delen ervaringen. Vaak opent dit de ogen van ondernemers. Een voorbeeld: na een gesprek pakte een bedrijf zijn debiteurenbeheer anders aan. Dat is natuurlijk heel interessant vooriedereen.”